- تاریخ: آبان ۲۰, ۱۳۹۷
- شناسه خبر: 9652
۴۰ مقصد اثرگذار بر رشد صادرات
پیام ملّت – جدیدترین آمار از تجارت خارجی کشور حاکی از این است که در بین صد مقصد برتر صادراتی کشور،۴۰ مقصد بیشترین اثرگذاری بر رشد صادرات را ثبت کردهاند. به گزارش دنیای اقتصاد، آمارها نشان میدهد صادرات کالای غیرنف ...
پیام ملّت – جدیدترین آمار از تجارت خارجی کشور حاکی از این است که در بین صد مقصد برتر صادراتی کشور،۴۰ مقصد بیشترین اثرگذاری بر رشد صادرات را ثبت کردهاند.
به گزارش دنیای اقتصاد، آمارها نشان میدهد صادرات کالای غیرنفتی در هفت ماه منتهی به مهر امسال، با رشد ارزشی بیش از ۱۳ درصدی همراه بوده و طی این مدت کشور عراق با سهم ۲۱ درصدی از ارزش کل صادرات، بیشترین اثرگذاری مثبت و کشور کرهجنوبی با سهم بیش از ۳درصدی از کل ارزش صادرات، بیشترین اثرگذاری منفی را بر رشد صادرات داشتهاند.
دادههای آماری در هفت ماه منتهی به مهر امسال نشان میدهد، صادرات کالای بدون نفت خام کشور با رشد ارزشی بیش از ۱۳ درصد همراه بوده است و در این مدت، صادرات به برخی مقاصد با رشد و به برخی از کشورها با کاهش مواجه شده است.
در این گزارش که توسط معاونت بررسیهای اقتصادی اتاق بازرگانی تهران تهیه شده است، براساس آمارهای گمرک، اثرگذارترین مقاصد (تاثیر مثبت و منفی) در رشد ارزشی صادرات طی این بازه زمانی، شناسایی و مشخص شدهاند. در این راستا، عراق بیشترین تاثیرگذاری مثبت را در رشد صادرات ایران داشته است.
همچنین صادرات به کرهجنوبی، بیشترین تاثیرگذاری منفی را بر روند صدور کالا در هفت ماه منتهی به مهر امسال داشته است. بررسی آمار صادراتی کالای بدون نفت خام کشور در هفت ماه منتهی به مهر امسال نشان میدهد که در بین ۱۰۰ مقصد برتر صادراتی کشور، ۲۰ مقصد صادراتی بیشترین تاثیر را بر رشد صادرات ایران طی این مدت داشتهاند.
مجموع صادرات کشور به این مقاصد معادل ۵۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و به ارزش ۲۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که سهم آن از کل صادرات طی این مدت از حیث وزنی نزدیک به ۸۱ درصد و از لحاظ ارزشی نزدیک به ۷۸ درصد است.
عراق با سهم ۲۱ درصدی از ارزش صادرات هفت ماه منتهی به مهر، بیشترین تاثیرگذاری مثبت را بر رشد صادرات داشته که بعد از آن به ترتیب کشورهای امارات، چین، افغانستان و پاکستان قرار میگیرند.
بر این اساس، عراق با خرید ۵ میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار کالای ایرانی سهم بیش از ۸ درصدی در افزایش ارزشی صادرات داشته است. امارات با ۴ میلیارد و ۶۳۷ میلیون دلار خرید کالای ایرانی، سهم نزدیک به ۵ درصدی را در افزایش صادرات هفت ماه منتهی به مهر دارد.
ارزش صادرات به چین در مدت زمان مدت بررسی ۵ میلیارد و ۳۷۹ میلیون دلار بوده که سهمی بیش از ۲ درصد در افزایش صادرات در بازه زمانی مذکور دارد. همچنین صادرات به افغانستان یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دلار بوده که سهم این کشور از افزایش صادرات هفت ماه منتهی به مهر، ۵/ ۱ درصد است.
پاکستان نیز با خرید ۶۸۸ میلیون دلار کالای ایرانی سهم بیش از یک درصدی در رشد ارزشی صادرات دارد.
سهم تایلندیها و عمانیها از افزایش ارزش صادرات، نزدیک به یک درصد است. اندونزی سهم نیم درصدی دارد و مصر و جمهوری آذربایجان، گرجستان، کویت، مالزی، ازبکستان، ارمنستان، روسیه، میانمار، ایتالیا و تونس کمتر از نیم درصد در افزایش صادرات ایران در هفت ماه منتهی به مهر امسال سهیم بودهاند.
در گزارش پیش رو، ۲۰ مقصد نیز معرفی شدهاند که صادرات به آنها میتوانست موجب رشد بیشتر ارزشی صدور کالا در هفت ماه منتهی به مهر امسال شود ولی این اتفاق نیفتاده است. در واقع ارزش صادرات به این کشورها نسبت به مدت مشابه سال گذشته (هفت ماه منتهی به مهر سال ۹۶) با افت همراه بوده است.
کرهجنوبی بیشترین اثرگذاری منفی را بر رشد صادرات داشته است. این کشور با سهم ارزشی بیش از ۳ درصدی از کل صادرات، حدود ۷ درصد بر رشد صادرات تاثیر منفی داشته است.
ترکیه با سهم ارزشی نزدیک به ۳ درصدی از کل صادرات، بیش از یک درصد در صادرات تاثیر منفی داشته است. تاجیکستان با سهم ارزشی کمتر از یک درصدی از کل صادرات، بیش از نیم درصد در صادرات تاثیر منفی داشته است. هند با سهم بیش از ۸ درصدی از کل صادرات و ژاپن با سهم بیشتر از نیم درصدی از کل صادرات کمتر از نیم درصد در افزایش صادرات ایران در هفت ماه منتهی به مهر امسال تاثیر منفی داشتهاند.
علاوه بر این، صدور کالا به سوئیس، سوریه، توگو، بلژیک، ویتنام، فیلیپین، تایوان، اردن، هلند، مکزیک، ترکمنستان، آمریکا، هنگکنگ، لبنان و لیبی نیز کمتر از نیمدرصد در رشد صادراتی ایران، تاثیر منفی داشتهاند.