• تاریخ: ۱۴۰۳-۰۲-۱۲
  • شناسه خبر: 37954

کاهش ۲۵ درصدی تولید در کشور به خاطر ناترازی های انرژی درسال / دولت بیش از ۱۰۰ همت به صنعت برق بدهکار است

بخش صنعت ما با پیشرفت سرمایه گذاری در حوزه انرژی یکی نیست و تولید برق و گازی که درکشور داریم برابر با نیاز کشور نیست، بطوریکه با دست خودمان، در طول سال نزدیک به ۲۵ درصد از تولید کشور را به خاطر این ناترازی ها کم می کنیم.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» مصطفی طاهری، نماینده زنجان و طارم و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مراسم افتتاح بیست و هشتمین کنفرانس ببین المللی شبکه های توزیع برق به میزبانی زنجان اظهار کرد: یکی از دغدغه های ما رنجی است که کشور از چند ناترازی می برد که یکی از آنها ناترازی صندوق های بازنشستگی است و اگر امروز به آن فکر نکنیم در آینده بحران جدی خواهیم داشت.

طاهری گفت: ناترازی دیگر مربوط به بانک ها است و درموضوع ارز و تسهیلات واقعا به اندازه نیازی که بخش تولید به ارز و تسهیلات دارد عقب ماندگی داریم.

وی با بیان اینکه ناترازی دیگر مربوط به حوزه آب و انرژی است افزود: امروز بخش صنعت ما با پیشرفت سرمایه گذاری در حوزه انرژی یکی نیست و سالیانه ما نیاز به یک مصرف جدید در برق و گاز داریم و تولید برق و گازی که درکشور داریم به این اندازه نیست. یعنی ما هرچقدر هم که شعار سال را متمرکز بر تولید و جهش تولید می کنیم با دست خودمان، در طول سال نزدیک به ۲۵ درصد از تولید کشور را به خاطر این ناترازی ها کم می کنیم.

نماینده زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اینکه هرچقدر سرمایه گذاری و تشویق و هزینه می کنیم و کارخانه می سازیم بعد در سه ماه تابستان به خاطر کمبود برق و در سه ماه زمستان به خاطر کمبود گاز این ها را تعطیل می کنیم گفت: در حالی که بهتر است برق وگاز همین مقداری که هست را برسانیم نمی خواهد واحد تولید جدید ایجاد کنیم.

طاهری گفت: با بررسی زیانی که از بابت قطع برق و گاز به صنعت و تولید می زنیم به این نتیجه می رسیم که اگر همین را جبران کنیم، هم جهش تولید در آن اتفاق می افتد و هم تولید رونق می گیرد.

وی با اشاره به عدم انجام تکالیف دولت قبل که در قانون برنامه و بودجه آمده بود و میزان تولید برق در سال را تکلیف کرده بود گفت: سعی کردیم در مجلس طرح مانع زدایی از صنعت برق را نوشتیم و برای اولین بار در سال ۱۴۰۲ به خاطر اجرای این قانون، دیگرناترازی مالی در برق نداشتیم در حالی که وزرات نیرو از برقی که فروخته می شد منفعت و درآمدی نداشت و با این قانون حداقل قیمت تمام شده برق برای وزارت نیرو بار منفی نداشت.

طاهری با اشاره به دهی دولت به صنعت برق گفت: میزان این بدهی بیش از ۱۰۰ همت است. بسیاری از شرکتها از جمله اراین ترانسفو به سختی به دنبال تسهیلات از بانکها هستند در حالی که دولت مبلغ بسیاری به این شرکت ها بدهکار است که اگر پرداخت کند مشکلشان حل می شود.

وی افزود: مجموعه بدهی دولت به بخش های مختلف بیش از ۱هزار و ۸۰۰ همت است که باید تلاش خود را بکنیم که سال گذشته در این راستا اجازه دادیم ۲۰ همت اوراق فقط برای صنعت برق و وزرات نیرو چاپ کند و بخشی از این بدهی ها را بدهد.

مصطفی طاهری با بیان اینکه یک دیدگاه اشتباهی در خصوص قیمت ارزان برق در کشور وجود دارد، گفت: در حالی که اینطور نیست و اگر امروز بخواهیم یک واحد صنعتی در کشور ایجاد کنیم که انرژی بر است و برق زیادی مصرف می کند گرانترین برق را میان کشورهای منطقه داریم، چون هزینه اولین انشعاب و خرید برق برای راه اندازی واحد صنعتی بالا است، به طوریکه با احتساب این هزینه انشعاب اولیه، تولید کننده اگر این کارخانه را در ترکیه راه اندازی کند به صرفه تر است. برخلاف مزیتی که همیشه در کشور داشتیم امروز این مزیت را از دست داده ایم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست