• تاریخ: ۱۴۰۳-۰۴-۰۶
  • شناسه خبر: 38729

سهم زیادي از شاغلین استان زنجان بیشتر از استاندارد کار مي کنند/ بخش خدمات بیشترین سهم اشتغال استان را به خود اختصاص داده است

بررسي سهم شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیشتردر استان زنجان نشان ميدهد ۴۰/۴ درصد شاغلین،به طورمعمول ۴۹ ساعت و بیشتردر هفته کار ميکنند که نشان مي دهد سهم زیادي از شاغلین بیشتر ازاستاندارد کارمي کنند.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» احمد خداوردی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: براساس آمار جمعیتی سال ۱۴۰۲ ، جمعیت استان ۱میلیون و ۱۱۴ هزار نفر اعلام شد که از این تعداد ۸۳۵ هزار و ۴۷۲ نفر در سن کار (۱۵ ساله و بیشتر) هستند.

خداوردی گفت: در سال ۱۴۰۲، از مجموع ۴۲۳هزار و ۳۷۹ نفر جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر ۹۳/۱درصد (۳۹۴هزار و ۱۴۸ نفر) شاغل و ۶/۹ درصد (۲۹هزار و ۲۳۱ نفر) بیکار بوده اند.

وی افزود: بررسي اشتغال در بخش هاي عمده فعالیت اقتصادي نشان مي دهد که بخش خدمات با ۴۲/۲ درصد بیشترین سهم اشتغال استان را به خوداختصاص داده است و در مراتب بعدي، بخشهاي صنعت با ۳۴/۹ درصد و کشاورزي با ۲۲/۹ درصد قرار دارند.

خداوردی گفت: سهم شاغلان بخش خدمات و بخش صنعت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل به ترتیب ۱/۲ و ۱/۳ درصد افزایش و سهم شاغلان بخش کشاورزي ۲/۵ درصد کاهش داشته است.

خداوردی با بیان اینکه بررسي نرخ مشارکت اقتصادي جمعیت ۱۵ ساله بیشتر استان زنجان نشان ميدهد که ۵۰/۷ درصد از جمعیت در سن کار استان،فعال بوده اند گفت: بررسي روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادي استان زنجان نشان مي دهد که این شاخص، نسبت به سال قبل (۱۴۰۱) ۱/۷ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان همچنین با اشاره به نرخ بیکاری استان نیز گفت: بررسی نرخ بیکاري جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر استان زنجان نشان ميدهد که ۶/۹ درصد از جمعیت فعال ، بیکار بوده اند.

وی افزود: براساس فاصله اطمینان ۹۵ %درصدي نرخ بیکاري استان بین ۵/۸ درصد تا۸/۰ درصد با نقطه مرکزي ۶/۹ درصد بدست آمده است.بدین معني که این فاصله با اطمینان ۹۵ درصد، مقدار واقعي نرخ بیکاري استان زنجان را دربرمي گیرد. براساس این نتایج، نرخ
بیکاري در بین زنان نسبت به مردان در نقاط شهري نسبت به نقاط روستایي بیشتر بوده است. بررسي روند تغییرات نرخ بیکاري استان زنجان نشان ميدهد که این شاخص، نسبت به سال قبل (۱۴۰۱ ) ۰/۲ درصد افزایش یافته است.

خداوردی همچنین گفت: بررسي نرخ بیکاري جوانان ۲۴-۱۵ ساله حاکي از من است که ۱۳/۱ درصد از جمعیت فعال این گروه سني در استان زنجان بیکاربوده اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان در نقاط شهري نسبت به نقاط روستایي بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاري گروه سنی ۳۵ – ۱۸ ساله استان زنجان نیز حاکي از آن است که ۱۲/۳ درصد از جمعیت فعال این گروه سني بیکاربوده اند گفت: این شاخص در بین زنان نسبت به مردان در نقاط شهري نسبت به نقاط روستایي بیشتر بوده است. بررسي روند تغییرات
نرخ بیکاري گروه سني ۳۵ – ۱۸ ساله نشان ميدهد که این شاخص نیز نسبت به سال گذشته ۰/۵ درصد افزایش یافته است.

خداوردی سهم اشتغال ناقص در استان را نیز۶/۸ درصد اعلام کرد و گفت: ۶/۸ درصد جمعیت شاغل ۱۵ ساله و بیشتر استان زنجان، داراي اشتغال ناقص بوده اند و این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایي بیشتر از نقاط شهري بوده است. سهم اشتغال ناقص استان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل ۰/۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با بیان اینکه بررسي سهم شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیشتر در استان زنجان نشان ميدهد، ۴۰/۴ درصد شاغلین،به طور معمول ۴۹ ساعت و بیشتر در هفته کار ميکنند گفت: این شاخص که یکي از نماگرهاي کار شایسته است نشان مي دهد در استان سهم زیادي از شاغلین بیشتر از استاندارد کار مي کنند. این شاخص نسبت به سال قبل (۱۴۰۱ ) ۰/۵ درصد افزایش یافته است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست