• تاریخ: ۱۴۰۳-۰۴-۰۷
  • شناسه خبر: 38629

 نگاه های نادرست به چاقوی زنجان باعث عدم پیشرفت آن شده است/ چاقوهای کلسیونی ارز آورترین وجه صنعت چاقوی زنجان است

چاقو، صنعت زنجان و به نام زنجان است. متاسفانه اسمی که روی چاقوی زنجان گذاشته اند به عنوان «سلاح سرد»، خیلی از پیشرفت و دست گرمی صنعتگران جلوگیری می کند، درحالی که قمه و قداره بهترین و ارز آورترین وجه صنعت چاقو است.

مسعود زکی، رئیس اتحادیه چاقوسازان زنجان در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چاقو به نام زنجان است ولی چرا تولید ما آنقدر کم است که  اصلا در صادرات که هیچ، در تولید مورد تقاضای کشور نیز حرفی برای گفتن نداریم اظهار کرد: با توجه به اینکه صنعت چاقو یک صنعت قدیمی است و به نوعی صنعت آبا و اجدادی زنجان است، تا این موقع به طور سنتی کار می کردند و به علت کمبود مواد اولیه و نبود دستگاه، مجبور بودند به طور سنتی تولید کنند. ولی الان اقداماتی انجام گرفته و دستگاه های جدید آمده که با همکاری خود صنعتگران و همکاری اداره میراث فرهنگی استان تغییر و تحول بزرگی در صنعت چاقوی زنجان پیش خواهد آمد که در آینده حرفی برای گفتن داشته باشیم.

چاقوهای کلسیونی ارز آورترین وجه صنعت چاقوی زنجان است

زکی گفت: متاسفانه و صدهزار تاسف، به دلیل اسمی که روی چاقوی زنجان گذاشته اند به عنوان «سلاح سرد» که خیلی از پیشرفت و به روزرسانی و دست گرمی صنعتگران جلوگیری می کند، در حالی که قمه و قداره بهترین و ارز آورترین و پرسودترین وجه صنعت چاقو است.

وی افزود: متاسفانه این کارها گاهی با ممانعت انجام می شود و خیلی با دست باز نمیتوان تولید کرد. هر وقت اتفاق خاصی در کشور می افتد می روند سراغ صنعت چاقو، یا ممنوع می شود و یا جمع آوری می شود. در تلاش هستیم که این موانع رفع بشود و دید مسئولین نسبت به چاقوی زنجان عوض شود تا بتوانیم در سطح جهانی بهتر ظاهر شویم.

اشتغال ۳ هزار نفر در صنعت چاقو در زنجان

رئیس اتحادیه چاقوسازان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر۳هزار نفر به طور رسمی و غیر رسمی در صنعت چاقو در زنجان مشغول هستند  گفت: ۲هزار کارگاه رسمی چاقوسازی داریم، تعدادی از چاقوسازان هم  هستند  که در کارگاه های خود در خانه کار می کنند و کارهای خود را به بازار تحویل می دهند که در حال ساماندهی کارگاه ها هستیم.

وی با بیان اینکه همه صنعتگران از پیشرفت صنعت چاقو استفاده می کنند گفت: فرقی نمی کند هر دولتی مستقر باشد این ممنوعیت ها هم برای چاقوسازها هست ولی سعی داریم این دیدگاه را نسبت به چاقوی زنجان عضو کنیم.

نگاه های نادرست به چاقوی زنجان باعث عدم پیشرفت آن شده است

رئیس اتحادیه چاقوسازان زنجان تاکید کرد: نگاه های نادرست به چاقوی زنجان باعث عدم پیشرفت آن شده است. یک وقت فراخوان داده می شود قمه وقداره و چاقوی شکاری ممنوع است و در این شرایط تولید کننده ماهم بلاتکلیف می ماند. در حالی که چاقو، صنعت زنجان و به نام زنجان است. باید مسئولین، رسانه ها و خود چاقوسازان دست به دست بدهند  تا این دیدگاه عوض شود.

خبرهای خوبی برای چاقوی زنجان در راه است

وی افزود: اقدامات خوبی در اتحادیه انجام شده است و احتمالا ظرف یک ماه آینده خبرهای خوبی از چاقوی زنجان خواهیم شنید.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست