• تاریخ: ۱۴۰۳-۰۴-۱۳
  • شناسه خبر: 38620

پایانه صادارتی محصولات کشاورزی زنجان نیازمند حمایت بخش دولتی و خصوصی است 

اگربخواهیم در حوزه صادرات محصولات کشاورزی حرفی برای گفتن داشته باشیم یکی از بایدهای آن استقرار پایانه و تسهیل درمسائل مربوط به آن است. پایانه صادراتی نیازمند حمایت جامع از طرف بخش خصوصی و دولتی است.

مهدی رنگ رونا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» درخصوص وضعیت صادرات محصولات کشاورزی استان و ارزیابی پایانه صادارتی زنجان اظهار کرد: ما در سال های گذشته در حوزه صادرات دچار مشکل بودیم، دلیلش هم این بود که اولاً صادرکننده اختصاصی در حوزه محصولات کشاورزی نداشتیم و درکنار آن برخی از محصولات کشاورزی که در استان تولید می شد به انحای مختلف از طربق گمرکات دیگر و از طریق تجار خارج از استان صادر می شد، به این دلیل آمار درستی را در این زمینه نداشتیم.

رنگ رونا گفت: در نتیجه این موارد را احصا کردیم و یکی از چاره هایی که برای این موضوع اندیشیده شد احداث مرکز پایانه های کشاورزی استان بود که خوشبختانه سرمایه گذار بخش خصوصی ورود کرد و سرمایه گذاری خیلی هنگفتی را در این خصوص انجام داد و یک پایانه صادارتی که در شمالغرب کشور جزء برترین ها است در استان شکل گرفت. هر چند مسائل و مشکلات خیلی زیادی سر راه سرمایه گذار بود، ولی بالاخره مجبور بود که کار را پیش ببرد و چون مجبور بود در نتیجه توانست به نتیجه برساند.

وی افزود: الان می توانیم ادعا کنیم که در استان زنجان ما پایانه صادراتی اختصاصی محصولات کشاورزی داریم که نه تنها خود استان بلکه استان های همجوار را هم پوشش می دهد. اتفاقاً چند روز پیش هم با چند تاجر قزوینی صحبت هایی شد که صادرات خود را از پایانه صادراتی زنجان انجام دهند که نشان دهنده ظرفیت و پتانسیل و توانمندی این مجموعه در زنجان است. این اتفاقات مبارک جای تقدیر و تشکر از سرمایه گذار داردکه در این حوزه ورود کرد و این کار را انجام داد.

رنگ رونا با بیان اینکه این مجموعه متشکل از بخش های مختلف از جمله سورتینگ، نگهداری، بسته بندی و مهم تر از همه سردخانه است که تکمیل شده گفت: برای تکمیل مسائل نهایی مثل استقرار گمرک که زنجیره نهایی است  اقدامات در حال انجام است. به دلیل نزدیکی که گمرک به خود پایانه دارد این اتفاق به زودی رخ می دهد و می شود گفت به راحتی می توان از این قضیه استفاده کنیم و به بهره برداری برسانیم.

وی افزود: این نکته را هم فراموش نکنیم که یک آزمایشگاهی هم در اینجا تجهیز شده که مخصوص کنترل کیفی محصولات صادراتی است و برای ارائه گواهی های لازم برای صاردات درحوزه کنترل کیفی مستقر شده است. همه این ها دست به دست هم داده که بتواند یک چشم انداز بسیار خوبی را در حوزه صادرات محصولات کشاروزی داشته باشیم. این پایانه جزء ضروریات استان بود و از ملزوماتی بود که ما واقعا در استان به آن نیاز داشتیم که خوشبختانه اتفاق افتاد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زنجان گفت: به دلیل ظرفیت و پتانسیلی که در محصولات کشاورزی داریم و خوشبختانه به دلیل تنوع اقلیمی که در خود استان ما وجود دارد، به تناسب آن تنوع تولیدی در محصولات کشاورزی را داریم.

رنگ رونا گفت: ما در یک قسمت استان، طارم را داریم که آب و هوای بسیار مطلوب برای تولید محصولات کشاورزی را دارد و در کنار آن منطقه خدابنده را داریم که در تولید سیب زمینی جزء رده بندی های صادراتی کشور مطرح است است. زنجانرود هم در تولید سیب درختی حرفی برای گفتن دارد . درکنار آن ماهنشان در تولید محصولات سردآبی مثل ماهی قزل آلا فعال است که باید در سبد محصولات صادارتی استان هم  این را ببینیم . در کنار آن زردآلو را داریم که از لحاظ طعم و کیفیت و نحوه ورود در بازار جزء بهترین های ما است.

وی با اشاره به اینکه  نهایتا باز هم با حضور سرمایه گذار بخش خصوصی توانستیم که در قسمت غرب استان در حوزه تولید پسته ورود کنیم و اگر پسته هم جزء محصولات تولیدی استان شود تاثیر قابل ملاحظه ای در استان خواهد داشت گفت: همینطور کشمش که جزء اقلام صادراتی استان است، در شرق استان در منطقه ابهر و خرمدره که جزء مناطق بسیار خوب در تولید کشمش است، ارز آوری بسیار خوبی هم دارد. همه این ها دست به دست هم داده اند که از نظر تنوع محصول برای حضور در بازارهای خارجی واقعا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

رنگ رونا افزود: یک از دلایلی که صادرات مستقیم از خود استان صورت نمی گرفت عدم استقرار پایانه صادراتی بود، یعنی تجار محصولات کشاورزی مجبور بودند که کالای صادراتی خود را از خود مرز انجام دهند، الان هم این اتفاق دارد می افتد، یعنی نمی توانیم تجار محصولات کشاورزی را اجبار کنیم که حتما صادرات را  از خود زنجان انجام دهند. کارهای اولیه سورتنیگ و غیره را در اینجا انجام می دهد، ولی ترجیحشان این است که محصولات صادراتی را از مرزهای خروجی مثل آستارا و بازرگان و حتی بندرعباس انجام دهد. سال گذشته ما صادرات محصولی را داشتیم که ترجیح صادرکننده این بود که ازبندرعباس بفرستد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گلخانه ای شروع به کارکرده که کل کارهای تولید و بسته بندی را در اینجا انجام می دهد، ولی صادرات از آستارا انجام می شود. نمی توانیم صادرکننده را اجبار کنیم که حتما از استان صادرکند گفت: این موضوع یک دلیل عمده دارد اینکه محصولات کشاورزی نسبت به زمان بسیار حساس هستند، یعنی از زمانی که ماشین بارگیری می کند تا بخواهد به مقصد برسد زمان طلایی است و باید در حداقل زمان ممکن به بازار مصرف برسد. به دلیل محدودیتی که در زمان وجود دارد صادرکنندگان مجبور هستند از جایی که سریع تر ارسال انجام می شود، اقدام کنند. در زنجان تعداد کل ماشین هایی که به کار گرفته می شوند محدود هستند، ولی در آستارا روزانه چندین ماشین حرکت می کنند، در نتیجه معطلی برای صادرکننده وجود ندارد.

رنگ رونا افزود: در کنار این برای صادرات محصولات کشاورزی نیازمند اسناد تجاری هستم و اسناد و مدارک باید به همراه کامیون باشد. در زنجان باید صادرکننده کامیون را نگه دارد تا قرنطینه نباتی و استاندارد را بگیرد، چون اینها در خود گمرک مستقر نیستند باید کامیون معطل باید تا صادر کننده برود و مدارک را تهیه کند که همین یک معطلی ایجاد می کند و به دلیل صرفه جویی در زمان، صادرکننده مایل است که همه این کارها را از خود گمرکات مرزی انجام دهد که همه در یکجا تجمیع شده است. اگر در زنجان صادرکننده یک روز برای این کارها صرف می کند در نیم ساعت می تواند در گمرکات مرزی همه را  انجام دهد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان تاکید کرد: زمانیکی از مولفه های اصلی است،  اما برخی محصولات مثل کشمش که زمان چند روز برایش اهمیتی ندارد و یک کالای فراروی شده است، می تواند صادرات برای آن در زنجان اتفاق بیفتد و در زنجان هم انجام می شود، در نتیجه در سبد صادراتی زنجان کشمش هم وجود دارد.

وی افزود: نهایتا در حوزه صادرات محصولات کشاورزی افراد خیلی کمی فعال هستند. قبلا اصلا تاجری نداشتیم ولی در چند سال اخیر چندنفر از صادرکنندگان دراین حوزه فعال شدند. تاجر کشاورز به صورت کاملا محدود داریم و افرادی هم که در حوزه صادارت محصولات کشاورزی هستند و محصولات استان را می خرند ترجیحشان این است که از گمرکات مرزی این کار را انجام دهند، درنتیجه عددی صحیح از صادارت محصولات زنجان نداریم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زنجان در پایان گفت: پایانه صادراتی که در استان شکل گرفته با سرمایه گذاری مستقیم بخش خصوصی انجام شده و نیازمند یک حمایت جامع و کامل هم از طرف بخش خصوصی و هم از طرف بخش دولتی است . برخی از مشکلی که خود سرمایه گذار با آن دست و پنجه نرم می کند را کمک کند تا رفع شود، چرا که اگربخواهیم در حوزه صادرات محصولات کشاورزی حرفی برای گفتن داشته باشیم یکی از بایدهای آن استقرار پایانه و تسهیل درمسائل مربوط به آن است. بالاخره این سرمایه گذاری صورت گرفته پس چه بهتر کمک کنیم تا آن را گسترش بدهد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست