• تاریخ: تیر ۱۹, ۱۴۰۳
  • شناسه خبر: 38896

مسئولیت حوزه هنری سیاسی نیست/ زنجان دچار محدودیت در ظرفیت های فیزیکی و زیرساختی برای هنر است

امروز زنجان دچار محدودیت ها در ظرفیت های فیزیکی و زیرساختی برای هنر است و برخی از هنرها که در زنجان روزی درخشان بود مثل تئاتر، امروز آن درخشانی سابق را ندارد که نیاز به زیرساخت و حمایت دارد.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»سعید لشگری، معاون راهبری حوزه هنری کشور در آیین تودیع و معارفه رئیس حوزه هنری استان زنجان اظهار کرد: زنجان می تواند نقطه روایت علما و هنرمندان و مفاخر باشد برای نسلی که احتمالا چیزی جزاسم آنها نشنیده اند و اگر کم کاری بوده به نظر من ایستادن پای روایت هویت تاریخی زنجان و تولیدآثار هنری برای زنجان بوده هرچند که برای این کاربه جز اراده ای که در حوزه هنری وجود دارد باید در بین مسئولین و مدیران ارشد استان هم وجود داشته باشد.

لشگری گفت: با توجه به گذری که از خیلی از استان ها داشتیم، امروز زنجان دچار محدودیت ها در ظرفیت های فیزیکی و زیرساختی برای هنر است و برخی از هنرها که در زنجان روزی درخشان بود مثل تئاتر، امروز آن درخشانی سابق را ندارد که نیاز به زیرساخت و حمایت دارد.

وی افزود: اگر از ظرفیت ها و سرمایه های هنری استان زنجان حمایت نشود بدانیم که تاریخ زنجان دفن خواهد شد، همانطور که اگر آن هنرمند اول صدر اسلام نبود که کربلا را روایت کند امروز کربلا را هم نمی دانستیم .

لشگری با اشاره به نسبت عرصه سیاست با حوزه هنری گفت: سعی کردیم حوزه هنری را به عنوان مولود انقلاب اسلامی از عالم سیاست دور نگه داریم و ابلاغیه ای که قبل از انتخابات به همه مدیران دادیم این بود که کسی حق فعالیت سیاسی ندارد و اگر هم کسی قصد فعالیت سیاسی دارد باید با مرخصی و اعلام صریح در جمع همکارانش به این کار بپردازد.

معاون رهبری حوزه هنری با بیان اینکه ما برای یک انتخابات و برای امروز کشور هیچوقت آینده حوزه هنری را نفروختیم و این برای ما موضوعیت مهمی داشت گفت: ولی هیچوقت سیاست از هنرمندان دست برنمی دارد. موضوع مهم این است که در همه تاریخ اهالی سیاست به سمت هنرمندان آمده اند و ما در اسناد تاریخی داریم که وقتی “روزولت”” وارد ایران می شود در خاطراتش نقل می کند که با خودش یک چمدان مقاله و کاریکاتور می آورد و مردم ایران با مقالات و کاریکاتور کودتا را انجام می دادند.

وی افزود: وقتی نگاه می کنیم نقش هنر و دستگاه هنری در جایگاه جاوسوسی کودتای ۲۸ مرداد خیلی مهم بود که هنرمندان در امریکا نشسته اند وبرای اوضاع سیاسی ایران کاریکاتور کشیده اند.

لشگری گفت: در تمام تاریخ این گونه بوده که اهالی سیاست سمت هنرمند آمده و هنرمند یا به جبرتاریخ و یا به به واسطه فشارهایی که آمده تن به کار سیاسی داده است.

سعید لشگری با بیان اینکه ما در حوزه هنری، خودمان را متعهد به این می دانیم که هنر و هنرمند اصالت خودش را حفظ کند و هنرمند انقلاب را اولا و آخراً متعهد به طریقت می دانیم گفت: این را از سید مرتضی آوینی یاد می گیریم و او را مهم ترین و ویژه ترین شاخص این می دانیم که در دوره ای که انتقاد کردن و کار سیاسی کردن در کشور هزینه داشت ایستاد و کار سیاسی کرد و ما حوزه هنری را به این می شناسیم که خودش را فدای سیاست نکرد ولی همیشه هزینه کارهای سیاسی خودش را داد.

معاون رهبری حوزه هنری با بیان اینکه انقلاب اسلامی به عنوان یک پیام روشن و آشکار در عصر حاضر نیاز به هنرمندانی دارد که خودشان را متعهد به پیام به انقلاب اسلامی بدانند گفت: شفاف و آشکار می دانیم پیامی که امام چهل سال پیش شعارش را داد که ما حامی مستضعفین و فلسطین هستیم که اتفاقاً امروز خودش رابیشتر نشان می دهند و نتیجه کار هنرمندانه حوزه هنری در هنر انقلاب این بود که میتوانیم افتخار کنیم آثاری را خلق کردیم در دفاع از مستضعفین و این را به عنوان یک وظیفه هنرمندان انقلاب می دانیم و پای آن ایستاده ایم.

لشگری گفت: این سه واژه حوزه و هنر و انقلاب اسلامی به دقت انتخاب شده اند اینکه از بین واژه های سازمان و نهاد و مجموعه از کلمه حوزه استفاده شده به خاطرقرابت با لفظ دقیق کلمه حوزه در ایران است.

وی با اشاره به اینکه ما حوزه را به اجتهاد و ارتباط با مردم و پایگاه علم و به پایگاه تربیت نسل جدید می شناسیم .حوزه قرار بوده یک نهاد انقلابی برای تربیت هنرمند و مرتبط با مردم باشد گفت: برای ما اتفاق ناراحت کننده پس از انتخابات نه نتایج بود و نه قبل از آن نگران نتایج بودیم که برای ما اولا و آخراً مسئله مشارکت مهم بود و اگر انتخابات تمام شد و ناراحتی در دل ما بود این بود که احساس کردیم پشتوانه عاطفی و مردمی انقلاب که مهم ترین سرمایه انقلاب است تضعیف شده است.

لشگری افزود: اتفاقاً در این برهه تاریخی نقش هنرمند بسیار مهم بود که برای حل کردن این مشکل که حتما هزینه دارد وارد میدان شود، ولی ما باور داریم که همانطور که سید مرتضی آوینی و همه هنرمندان اول انقلاب پای انقلاب ایستادند امروز هم به هنرمندانی از این نسل نیاز داریم که فریاد بزرگ انقلاب اسلامی را که توجه به مردم است با هنر خودشان فریاد بزنند.

معاون راهبری حوزه هنری گفت: در زنجان ما امیدواریم که شعر انقلاب و عاشورایی بتواند بالنده تر شود و اگر انتخاب کردیم که در زنجان بتوانیم یک پایگاه روایت عاشورایی از انقلاب اسلامی داشته باشیم به این دلیل است که زنجان را مهد هنرمندانی می دانیم که باور داریم این کار را انجام می دهند.

لشگری گفت: در انتخاب مدیر حوزه هنری دنبال این بودیم که کسی که معرفی میشود در دلش چقدر این کار را دوست دارد چون مسئولیت حوزه هنری مقام سیاسی نیست و مقام مدیریتی هم نیست. یک مقام خادمی هنرمندان است و مدیر جدید هم باید این را بدند که حوزه هنری برای مدیریت نیست برای خدمت به هنرمندان است و صاحبان اصلی آن هنرمندان هستند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست