• تاریخ: مهر ۲۴, ۱۴۰۳
  • شناسه خبر: 39353

«توانمندسازی معلولان» یکی از اهداف جدی بهزیستی است

مراسم بزرگداشت روز جهانی نابینایان با حضور مدیر کل بهزیستی استان زنجان، اعضای انجمن نابینایان و جمعی از مسئولین و خیرین در سالن همایش زیتون سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد.

به گزارش«پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت»  روح‌الله خدابنده‌لو در مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان با بیان اینکه توانمندسازی یکی از اهداف جدی بهزیستی است و برای رسیدن به این هدف، تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت، اظهار کرد: استان زنجان ۲۰ هزار نفر معلول دارد که ۲ هزار ۶۰۰ نفر افراد کم‌بینا و نابینا وجود دارد.

وی در خصوص حمایت بهزیستی از تحصیل افراد نابینا و کم بینا اظهار کرد: به منظور تسهیل دریافت خدمات آموزشی در زمینه تامین امکانات رفاهی ،تقویت انگیزه های تحصیلی، کمک به استقلال و بهبود کیفیت زندگی در راستای تساوی فرصت ها، ۸۵ دانش آموز و ۳۱ دانشجو از کمک هزینه تحصیلی دانش آموزی و شهریه دانشجویان دارای معلولیت در دانشگاه های غیردولتی برخوردار هستند.

خدابنده لو به طرح ارتقای توانمندی افراد دارای معلولیت بینایی ، شنوایی ، آسیب نخاعی و سالمندان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۲۳۰ فرد دارای معلولیت و سالمند در استان از خدمات این طرح بهره مند شده اند که از این تعداد، ۷۰ نفر با معلولیت بینایی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان خدمات بهزیستی به افراد با اختلالات بینایی را تامین وسایل کمک توانبخشی ، ارائه خدمت مستمری به نابینایان تحت پوشش، ارائه خدمات هنری و هنر درمانی به توانخواهان مبتلا به اختلال بینایی، ایجاد بستر حمایتی از فعالیتهای ورزشی و قهرمانی نابینایان و کم بینایان عنوان کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه طبق ماده ۸ قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت استفاده این افراد از امکانات ورزشی، تفریحی ،فرهنگی مراکز دولتی برای افراد دارای معلولیت رایگان است، تصریح کرد: بستر حمایتی از فعالیتهای ورزشی و قهرمانی نابینایان و کم بینایان که منجر به دریافت مقامهای استانی و کشوری در رشته های دو میدانی ، دوچرخه سواری دو نفره، شنا و گلبال شود، ایجاد شده است.

خدابنده لو خاطرنشان ساخت: خدمات هنر درمانی، نمایش درمانی و موسیقی درمانی در مراکز توانبخشی با تاکید بر جنبه های درمانی هنر و نقش موثر آن در توانبخشی افراد دارای معلولیت طراحی شده است که توسط مربیان هنری آموزش دیده با همکاری تیم توانبخشی و روانشناسان مرکز ، در جلسات انفرادی و یا گروهی و بصورت هفتگی در محل انجمن نابینایان و یا سایر مکانهای هنری ارائه می شود.

وی به برگزاری اولین آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت در خرداد ماه سال جاری اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: بیش از ۲۰۰ نفر از شرکت کنندگان در آزمون استخدامی افراد دارای معلولیت برای تصدی بیش از ۷۵ شغل در ۴۶ دستگاه اجرایی به رقابت پرداختند که پس از طی فرایند‌ های اداری در دستگاه‌های اجرایی جذب شده و فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست