• تاریخ: خرداد ۲۵, ۱۴۰۳
  • شناسه خبر: 38481

تولید سالانه ۶۰ هزار واحد فرآورده خونی در استان زنجان/ در سال های اخیر هیچ کمبودی در زمینه فرآورده های خون نداشتیم

سالانه حدود ۶۰ هزار واحد فرآورده خونی در استان تولید می شود. مصرف استانی حداکثر ۳۵ هزار واحد است.

به گزارش«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» و به نقل از ایرنا، سیامک اسدی، مدیرکل انتقال خون استان زنجان اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون نه تنها کمبودی در زمینه فرآورده‌های خونی نداشته‌ایم بلکه نزدیک به ۲ هزار واحد گلبول قرمز متراکم و کم لوکوسیت به استان‌های دیگر کمک کردیم.  

اسدی با بیان اینکه اهداکنندگان خون، سرمایه اصلی سازمان انتقال خون هستند گفت: از خون‌های اهدایی انواع فرآورده ها مانند پلاکت رندوم، پلاکت سینگل دنور، گلبول قرمز متراکم، گلبول قرمز کم لوکوسیت، پلاسما و کرایو پرسپیتیت تهیه می شود.

وی افزود: طی سال های اخیر حتی در بدترین شرایط هیچگونه کمبودی در زمینه فرآورده های خون وجود نداشته است.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان با اشاره به اینکه سالانه حدود ۶۰ هزار واحد فرآورده خونی در استان تولید می شود افزود: مصرف استانی حداکثر ۳۵ هزار واحد است.

وی گفت: بیشترین فرآورده مازاد انتقال خون هم مربوط به پلاسما و سی. پی. پی است و نگهداری این ۲ محصول در دمای منفی ۴۰ درجه فوق العاده پرهزینه است. این اقدام به مصرف زیاد برق منجر می شود و هر ۲ محصول می تواند تبدیل به دارو شود.

اسدی با بیان اینکه بدون تردید فرهنگ اهدای داوطلبانه خون نماد فرهنگ نوع دوستی و فرهنگ دگرخواهی است، گفت: طبق بررسی‌های علمی صورت گرفته داوطلبانه و بدون چشمداشت بودن اهدای خون تاثیر مستقیمی بر سلامت دهنده و گیرنده دارد.

وی با بیان اینکه از زمان جنگ تحمیلی فرهنگ اهدای خون به نمادی از فرهنگ ایثار در کشور تبدیل شد گفت: با تاکیدی که مراجع دینی در سال‌های گذشته در مورد ارزش‌های انسانی و دینی اهدای خون داشتند این فرهنگ رنگ و بوی معنوی‌تری پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه از هر واحد خون سه نوع فرآورده به دست می آید، گفت: کسی که یکبار خون اهدا می‌کند منجر به نجات جان سه نفر می‌شود و بر پایه آیه شریفه ۲۳ سوره مائده کسی که جان یک نفر را نجات می‌دهد گویی کل بشر را حیات دوباره بخشیده است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست