- تاریخ: بهمن ۲۸, ۱۳۹۷
- شناسه خبر: 11254
شنا با طعم تند «کلر»
پیام ملّت – صاحبان استخرها برای گندزدایی و سالمسازی آب استخرها از کلر بیش از اندازه استفاده میکنند؛ درحالیکه این تاکتیک ممکن است جان مردم را در معرض خطر قرار دهد. به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» ...
پیام ملّت – صاحبان استخرها برای گندزدایی و سالمسازی آب استخرها از کلر بیش از اندازه استفاده میکنند؛ درحالیکه این تاکتیک ممکن است جان مردم را در معرض خطر قرار دهد.
به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت»، افرادی که برای تفریح و گذراندن ساعاتی خوش و یا آب درمانی رهسپار استخر میشوند، انتظار دارند، مدیریت مجموعه نیز موارد بهداشتی را مورد توجه قرار دهد که این مسائل با تغییر مدیریت در برخی از این مجموعهها به حاشیه میرود؛ این در حالی است که مرکز بهداشت این شهرستان نمونهبرداری ماهانه و نظارت بر مسائل بهداشتی را در برنامه دارد، اما همکاری مردمی، ارتباط با این مرکز و فرهنگسازی را راهکار اساسی برای به نتیجه رسیدن میداند.
گسترش علاقهمندی مردم به ورزشهای آبی در شهر زنجان نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است. علاقمندان به ورزشهای آبی و افرادی که درمان در آب را دنبال میکنند، بیش از هر زمان دیگری به خاصیت معجزهآسای آب پیبردهاند. از سوی دیگر قراردادهای سالیانه نهادها و ارگانهای دولتی و حتی بخش خصوصی با استخرها در افزایش استقبال از استخرها تأثیر داشته است.
همین امر موجب شد تا در چند سال گذشته گرایش بخش خصوصی به ساخت مجموعههای استخر در زنجان بیشتر شود، بهطوریکه در برخی موارد همین تعداد استخر در شهر پاسخگوی خیل بیشمار علاقهمندان به ورزشهای آبی نیست.
در این بین توجه به بهداشت استخرها مسئلهای است که انتقادهای مردمی را در پی داشته است و انتظار دارند، در قبال هزینه دریافتی استخرها در ارائه خدمات کوتاهی نکنند.
بیتفاوتی به بهداشت در استخرها مشهود است
یکی از شهروندان زنجانی بیتفاوتی به بهداشت در استخرها را مشهود اعلام میکند و میگوید: متأسفانه در برخی استخرها از کلر استفاده بیرویه میشود، بهطوریکه بوی تند آن تا ورودی استخر به مشام میرسد.
حسین بحری بر ضرورت نظارت جدی به بهداشت استخرها از سوی دستگاههای متولی را مهم میداند و میافزاید: علاقهمندان به ورزشهای آبی باید در مقابل هزینهای که دریافت میکنند، پاسخگوی خدمات ارائه شده به مشتریان باشند.
شهروند دیگر زنجانی ،حجم بالای پذیرش سانسهای استخرها را یادآور میشود و اینکه یک استخر باید ظرفیت قابل پذیرش را داشته باشد.
رسول حسینی با بیان اینکه استخری که ظرفیت پذیرش ۱۰۰ نفر را دارد، نباید بیش از این مقدار پذیرش قبول کند، اضافه میکند: این مسئله در استخرهای زنجان مشهود است و مدیریت این مجموعهها اصول بهداشتی و ایمنی را رعایت نمیکنند.
وی با انتقاد از برخی افراد که مسائل بهداشتی را در استخرها جدی نمیگیرند، تشریح میکند: استخرها نباید افرادی که بیماریهای پوستی داشته و نکات بهداشتی را رعایت نمیکنند، به استخرها راه دهند.
استقبال از استخرها در پایان سال بالا میرود
مدیر روابط عمومی ادارهکل ورزش و جوانان استان زنجان با تأکید بر اینکه با نزدیک شدن به پایان سال استقبال از استخرها همچون روزهای گرم تابستان اوج میگیرد، یادآور میشود: ظرفیت پذیرش به دلیل خاتمه مدت استفاده از کارتهای استخر بالا میرود و باید عموم مردم به زمانبندی حضور در استخرها توجه کنند.
حمید حسنی با بیان اینکه قاعدتاً صاحبان استخرها نمیتوانند، جلوی مردم را برای آمدن به استخر بگیرند، تأکید میکند: مدیریت استخرها در این رابطه باید برای افزایش استقبال مردم نهایت همکاری را داشته باشند و توجه به مسائل بهداشتی از سوی آنان و اداره بهداشت شهرستان زنجان مهم است.
افزایش نظارت بر وضعیت بهداشتی استخرها
«پیام ملّت» برای پیگیری بیشتر رعایت بهداشت در استخرها به سراغ مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان استان رفته است.
جمال ناصحی، نمونهبرداری ماهانه از تمامی استخرها شهر زنجان، نظارت و کنترل بر موارد بهداشتی را یادآور میشود و عنوان میکند: در تابستان و روزهای منتهی به پایان سال به دلیل حجم بالای استخرهای شهر شاهد انتقادهایی از وضعیت بهداشتی در استخرها هستیم و در این راستا مرکز بهداشت شهرستان نظارتهای خود را بیشتر میکند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره استفاده بیرویه از کلر در استخرها با هدف گندزدایی و سالمسازی آب استخر خاطرنشان میکند: صاحبان استخرها و افرادی که استخرها را اجاره میکنند با هدف کاهش بار میکروبی تصور میکنند اگر از کلر بیش از اندازه استفاده کنند، آب سالم خواهد ماند، درحالیکه اشتباه نادرستی است.
ناصحی با تأکید بر اینکه باید وسط سانسها برای تصفیه آب خالی باشد، بیان میکند: کلر به عنوان ضدعفونیکننده و برای انجام واکنش در آب و عوامل باکتریزا زمانی عمل میکند که نیم ساعت آب به شکل راکت باقی بماند. در این باره باید بین سانس استخرها به مدت نیم ساعت وقفه بیفتد.
وی با اعلام اینکه استفاده بیرویه از کلر صرفه اقتصادی برای استخرها ندارد و مدیریت این مجموعهها از این مسئله آگاهی ندارند، توضیح میدهد: بعضی از استخرها را افرادی اجاره کردهاند که اطلاعی درباره نگهداری استخر ندارند.
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در ادامه با بیان اینکه اوضاع استخرهای شهر زنجان نسبت به گذشته به لحاظ رعایت مسائل بهداشتی بهتر است، اضافه میکند: با وجود اینکه مسائل بهداشتی در استخرها رعایت میشود، اما باید قبول کنیم که حساسیت و نقطهنظر مردم نسبت به بهداشت و نکات ایمنی در استخرها نیز بالاتر رفته است، درحالیکه در گذشته مردم به مسائل بهداشتی در استخرهای شهر چندان اهمیت نمیدادند.
ناصحی با اشاره به انتقادهای شهروندان از یکی از استخرهای شهر زنجان در دو ماه گذشته و پیگیریهای مرکز بهداشت تشریح میکند: این مرکز به دلیل بالا رفتن انتقادها از اوضاع بهداشتی تذکر لازم را به مدیریت استخر داد و شرایط به گونهای شد که قصد پلمب آن مجموعه را داشتیم تا در نهایت رعایت بهداشت را جدی گرفتند.
وی، اجاره استخر به افراد ناآگاه به نحوه مدیریت آن در زنجان را یکی از چالشها میداند و تأکید میکند: در مناقصه واگذاری استخرها هر شخصی که قیمت بالا داد، برنده خواهد شد و غافل از اینکه همان فرد چه میزان به مسائل مربوط به استخر آشنایی دارد؟
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، اجاره دادن مقطعی استخرها را یکی از معضلات در بروز مسائل مربوط به بهداشت و نحوه نگهداری بیان میکند و میافزاید: افراد برنده در مناقصهها به نیت رسیدن به سود در یک سال اجاره پای کار میآیند و تا زمانی که منفعت مالی پای کار باشد، در برخی موارد شاهد بروز موارد غیربهداشتی خواهیم بود.
ناصحی با بیان اینکه این مرکز نیز به دلیل بالا بودن تعداد اماکن برای بازدید امکان رسیدگی مستمر به بهداشت استخرها را ندارد، یادآور میشود: مردم بهترین پل ارتباطی با این مرکز در سالمسازی محیط هستند و اعتقاد دارم، ارتباط دوسویه اثرگذار خواهد بود.
وی، سامانه ارتباط مردمی ۱۹۰ وزارت بهداشت را با هدف اطلاعرسانی موارد بهداشتی و درمانی در استانها یادآور میشود و میافزاید: دریافت پیغامهای مردمی از این سامانه و پیگیری نتیجه از سوی وزارتخانه موجب شده تا حساسیتها نسبت به مطالبات مردمی بالاتر برود.
تا زمانی که نگاه روشنی به مقوله استخرداری از سوی مدیریتها نشود و عموم مردم آداب شنا کردن را جدی نگیرند، این مسئله تداوم خواهد داشت. با این حساب باید بهداشت به عنوان رکن اصلی از سوی دو طرف (دستگاه های متولی بهداشت و ورزش) رنگ عملیاتی به خود بگیرد و صاحبان استخرها نیز این مجموعهها را به افراد صلاحیتدار واگذار کنند.
گزارش: اسدالله قربان زاده
۱۱۰/ق