- تاریخ: آذر ۲, ۱۴۰۱
- شناسه خبر: 29854
تمام اقدامات در حوزه راهسازی در کشور بومی است/ قطعه ۲ محور سلطانیه به قیدار و همدان در آینده نزدیک زیر بار ترافیک میرود
تمام اقداماتی که در حوزه راهسازی در کشور انجام میشود بومی بوده و توسط مهندسین، متخصصین، مجریان و کارگران داخل کشور صورت میگیرد و در بخش نیروی انسانی و هم در بخش اجرا، مصالح و تجهیزات خودکفا هستیم و از خارج چیزی وارد نم ...
به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سفربه زنجان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در کل کشور بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مسیرهای مختلف زیر ساختی شامل ریلی، آزاد راهی و بزرگراهی در حال اجرا داریم، گفت: نزدیک به ۱۲هزار کیلومتر نیز مسیرهایی است که مطالعه آن انجام شده و کارهای واگذاری آن به پیمانکار در دست اجراست.
خادمی گفت: برآورد اتمام این پروژهها حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان است که در بخش ریلی سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در بخشهای مختلف در سطح کشور اجرا میشود و امیدواریم بخشی از کریدورهای ریلی را در چهار سال آینده تحویل بدهیم.
وی افزود: در بخش آزاد راهی ۱۰۳۸ کیلومتر پروژه آزاد راهی اجرا میشود و نسبت به آزاد راههای موجود که دو هزار و ۸۰۰ کیلومتر است عدد قابل توجهی است و در بخش بزرگراهی هم ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی درسطح کشور حال اجرا است که نسبت به موجودی بزرگراهها که حدود ۲۰ هزار کیلومتر است عدد قابل توجهی است.
خادمی گفت: همچنین بازدیدی امروز از محور سلطانیه به قیدار و همدان انجام شد که این پروژه هم در یک اشل بزرگراهی بین استانی است.
وی به اشتغال ایجاد شده در پروژههای راه سازی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: با اجرای این پروژهها برای ۸۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر در پروژههای راه سازی بخش زیر ساختی کل کشور به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است و دو تا سه برابر هم به صورت غیر مستقیم در سطح کشورمشغول به کار هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور افزود: یکی از راههای اشتغال زایی زود هنگام در کشور، فعال سازی پروژههای عمرانی است چرا که این روند در کل دنیا هم مرسوم است و باعث ارتقای سطح مهندسی و خدمات فنی کشور میشود و زمینه برای صدور خدمات فنی هم فراهم میشود.
خادمی افزود: خوشبختانه تمام اقداماتی که در حوزه راهسازی در کشور انجام میشود بومی بوده و توسط مهندسین، متخصصین، مجریان و کارگران داخل کشور صورت میگیرد و در بخش نیروی انسانی و هم در بخش اجرا، مصالح و تجهیزات خودکفا هستیم و از خارج چیزی وارد نمیشود.
وی با بیان اینکه در کشور در سال، ۴ تا ۴/۵ میلیون تن قیر تولید میشود، تصریح کرد: مصرف داخل کشور ۵۰ درصد برای جادههای برون شهری است که از این میزان نزدیک ۶۰ درصد برای پروژه های مختلف برون شهری در وزارت راه و شهرسازی مصرف می شود و در بخش درون شهری هم در پروژههای شهرهای جدید واقدامات بازآفرینی استفاده میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی، افزود: خوشبختانه با تصویب مجلس شورای اسلامی و به خصوص پیگیری کمیسیون عمران مجلس،قیر به صورت رایگان برای پروژههای عمرانی در اختیارما قرار خواهند داد که اعتبار خوبی است و باعث تسریع در بهره برداری پروژه ها می شود.
خادمی در بازدید از محور سلطانیه به قیدار و همدان با بیان اینکه محور سلطانیه به قیدار و همدان از محورهای بین استانی است و استان همدان را به استان زنجان وصل میکند گفت: همچنین این محور در قالب کریدور شمالی و جنوبی بوده و بخشی از این محور به طول «۱۱۳ کیلومتر» از سلطانیه تا انتهای حوزه استان زنجان است و نزدیک «۵۵ کیلومتر از ۱۱۳ کیلومتر» آسفالت شده و تردد در این محور صورت میگیرد و ادامه این محور به طور متوسط ۳۵ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با پیگیریهای عمل آمده و سفر رئیس جمهور به استان زنجان طی سال گذشته و بازدید از محور سلطانیه به قیدار و همدان، خوشبختانه از محل منابع ماده ۵۶ قانون به این پروژه تامین مالی مصوب شد.
خادمی گفت: برای این محور ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک ملت مصوب شده و هفتههای آینده، در نزدیکترین زمان ممکن قسط اول ۲۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه تزریق میشود تا شاهد تسریع در اجرای این پروژه توسط پیمانکاران باشیم.
وی افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته امید می رود قطعه «۲» که حد فاصل بین قیدار به سلطانیه است، با توجه به وجود تردد زیاد در این محور در آینده نزدیک زیر بار ترافیک برود.
معاون وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه تسریع در اجرای عملیات ساخت «قطعه ۳» محور سلطانیه به قیدار و همدان از برنامههای مهم این وزارتخانه است، گفت: در تلاش هستیم عملیات اجرایی ساخت «قطعه ۳» هم سرعت بگیرد و بخشهایی از این قطعه آسفالت شود و مورد استفاده مردم قرار گیرد.
خادمی با بیان اینکه «قطعه ۴» محور سلطانیه به قیدار و همدان انتهای حوزه استحفاظی استان زنجان است که به پیمانکار واگذار شده گفت: کارهای عملیات خاکی شروع شده است و در اولویت بعدی نزدیک «۴۰ کیلومتر» «قطعه ۴» را به مردم تحویل بدهیم تا به صورت چهار خطه از این محور استفاده کنند.