- تاریخ: دی ۹, ۱۴۰۲
- شناسه خبر: 36339
اینترنت هدیه دولت درپی افزایش تعرفه
داستان این پیامک به چراغ سبز دولت برای گرانی قیمت اینترنت برمی گردد و وعده وزیر ارتباطات که گفته بود دولت برای جبران اصلاح تعرفه که پس از پذیرش شاخصهای رگولاتوری از سوی اپراتورها، یک بسته هدیه اینترنت درنظر دارد.
از روز گذشته پیامک هایی به دارندگان گوشی در کشور ارسال شده که وعده “بسته اینترنت رایگان اهدایی دولت” داده؛ موضوعی که با ابهام بسیاری از شهروندان مواجه شده است.
در این پیامک گفته شده «شهروندان برای فعالسازی بسته اینترنت رایگان اهدایی دولت، از ۱۲دیماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی اینترنتی my.gov.ir مراجعه و شماره پیشفرض خود را انتخاب کنند.»
داستان این پیامک به چراغ سبز دولت برای گرانی قیمت اینترنت برمی گردد و وعده وزیر ارتباطات که گفته بود دولت برای جبران اصلاح تعرفه که پس از پذیرش شاخصهای رگولاتوری از سوی اپراتورها برای آن تصمیمگیری میشود، یک بسته هدیه اینترنت درنظر دارد.
اپراتورها وعده داده بودند اگر با افزایش تعرفه شان موافقت شود، چون بخشی از جمعیت کشور، مصرفی کمتر از ۲گیگابایت درماه برای خدمات دیتای همراه دارند، می توانند برای این گروه بستههای رایگان و ارزان قیمت با همکاری دولت ارائه کنند. بهگفته اپراتورهای امضاکننده درخواست افزایش بهای اینترنت، عمده درآمد اپراتور از مشترکان پرمصرف است.
عیسی زارعپور، وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه درصورت تصمیمگیری برای افزایش تعرفه اینترنت، آن را براساس سقف تورم افزایش میدهیم، تأکید کرد که درخواست افزایش ۱۰۰درصدی تعرفه اینترنت را به هیچوجه نمیپذیریم.او اعلام کرد «ما بخش زیادی از استدلالهای اپراتورها را نپذیرفتیم. درباره هزینههایی که گفتند هر چند که در این سالها از سال ۱۳۹۶ به نوعی تعرفهها دست نخورده، افزایشهایی در حوزه نیروی انسانی، تجهیزات و قیمت ارز داشتیم. جلساتی که سازمان تنظیم مقررات با اپراتورها داشت شرط و شروطی را برای افزایش پیش پای اپراتورها گذاشتیم و منوط به این کردیم کیفیت شبکه را به شکل ملموسی ارتقا دهند. ما دنبال سود اپراتور نیستیم به دنبال کیفیت شبکه هستیم، شرایطی را ابلاغ کردیم که اگر برای افزایش کیفیت شبکه در مدت زمان مشخص انجام دهند درباره درخواستشان تصمیم گیری میکنیم.»
زارعپور همچنین به تورم ۱۰سال گذشته اشاره و یادآوری کرد که هزینههای اپراتورهای ارتباطی افزایش یافته است. بهگفته او اپراتورها مدتهاست که درخواست افزایش تعرفه را دارند، چراکه به اعتقاد آنها با درآمد کنونی امکان توسعه شبکه را ندارند و حتی برخی از اپراتورها استدلال میکنند که با درآمد خود نمیتوانند وضع موجود را حفظ کنند.
هم اپراتورها و هم وزیر ارتباطات معتقدند که از سال ۹۶ تعرفهها تغییر نکرده، اما در عین حال در حوزه نیروی انسانی، تجهیزات و ارز افزایش قیمت تجربه شده است.
این در حالی است که اگرچه تعرفه افزایش پیدا نکرده، اما بستههای حجمدار کم شده است. سال گذشته تقریبا همه اپراتورها بستههای مدتدار خود را حذف کردند و طولانیترین بسته در دسترس کاربران اکنون ۱۲۰روزه است. همچنین بهعنوان مثال، یکی از اپراتورها در دیماه ۱۴۰۰ درحالیکه بسته ۲۴ گیگابایتی خود را ۵۸هزار تومان میفروخت، اکنون (در دیماه۱۴۰۲) بسته ۱۵گیگابایتی خود را ۶۲هزار تومان میفروشد.
یکی دیگر از گلایههای مردم، تمام شدن سریع بستههاست. اگرچه دلیل محکمه پسندی برای این ادعا وجود ندارد، شاید یکی از دلایل این موضوع، استفاده اجباری از فیلترشکن ها باشد که مصرف اینترنت را برای کاربران افزایش داده است.