- تاریخ: بهمن ۲۶, ۱۴۰۲
- شناسه خبر: 37107
تبلیغات در کانالهای خیالی!/مراقب وجدان عمومی جامعه باشید
اگر چه فضای انتخابات در ایران و بصورت خاص در استان زنجان گاهی به سمت تخریب سایر نامزدها و مسموم کردن فضای عمومی پیش می رود اما تخریب بیش از حد وجدان عمومی را جریحه دار خواهد کرد و تخریب کنندگان بازندگان اول و آخر انتخاب ...
پیام ملّت – انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با ظهور شبکه های اجتماعی همراه بود و هریک از نامزدهای انتخابات با توجه به شرایط اجتماعی و آشنایی با این حوزه وارد گود تبلیغات در این بستر شدند.
آزمون و خطا در دوره گذشته انتخابات و شیوه های تبلیغات در فضای آن روز فضایی ایجاد کرد که نامزدها و کارشناسان این حوزه بتوانند از فضای ایجاد شده استفاده کنند.
گویا تجربه دوره گذشته تبلیغات و فعالیت در فضای مجازی خیلی نتوانسته است دریچه ای نو پیش روی نامزدهای انتخابات بگشاید.
این فضا در استان زنجان و مخصوصا نامزدهای انتخابات حوزه انتخابیه زنجان و طارم نمود و ظهور بیشتری پیدا کرده است و برخی نامزدها بدون توجه به تجارب دوره های گذشته و فضای نوین ایجاد شده اسیر کانال گردی گشته اند.
فعالان حوزه فعالیت های سیاسی و انتخاباتی و اجتماعی حوزه انتخابیه زنجان و طارم در شبکه ای مانند تلگرام کمتر از ۲۰۰۰ عضو می باشد.
اغلب نامزدها و هوادران آنها تقریبا به بیش از ۷۰ درصد این فعالان دسترسی داشته و در تمامی ستادهای مجازی نامزدها عضو شده اند.
فقدان سواد رسانه ای برخی از نامزدهای انتخابات مجلس و اطرافیان آنها فضایی تخیلی و آرمانی برای پیروزی در انتخابات پیش روی نامزدها گذاشته است.
اگر چه برخی رسانه ها بصورت غیررسمی اسامی ۱۵۲ نامزد تایید صلاحیت شده در حوزه انتخابیه زنجان و طارم را منتشر کرده اند اما باید اذعان کرد بر اساس تجارب دوره های گذشته معمولا رقابت و سمت و سوی جامعه به تعداد محدودی از نامزدها سوق پیدا می کند و کمتر از ۱۵ درصد نامزدها می توانند درصد قابل توجهی از آرا را کسب نمایند.
با این اوصاف برخی از نامزدهای انتخابات که دارای شبکه اجتماعی در کف جامعه هستند و از فضای مجازی تنها بعنوان کمک کننده استفاده می کنند می توانند تحرک جدی برای افزایش مشارکت و رای آوری داشته باشند.
اگر چه فضای انتخابات در ایران و بصورت خاص در استان زنجان گاهی به سمت تخریب سایر نامزدها و مسموم کردن فضای عمومی پیش می رود اما تخریب بیش از حد وجدان عمومی را جریحه دار خواهد کرد و تخریب کنندگان بازندگان اول و آخر انتخابات و مطرود جامعه خواهند بود.
درنهایت باید بین دو مولفه فضای مجازی و واقعیت های جامعه و نیازها واقعی مردم و باورهاي سنتی جامعه برای انجام تبلیغات تعادل ایجاد کرد.