- تاریخ: تیر ۲۸, ۱۴۰۳
- شناسه خبر: 39003
آفرینواره «راوی عشق» آغاز یک سرمایه گذاری برای فیلمسازیاست
آفرینواره بین المللی فیلم و عکس «روای عشق» آغاز سرمایه گذاری ما در این حوزه است، ما تازه داریم روی فیلمسازها سرمایه گذاری می کنیم که بتوانند در آینده و در دوره های بعدی گوشه ای از عظمت این عزاداری ها را به تصویر بکشند.
به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» عبدالرضا صادقی جهانی، رئیس هیئت داوران بخش فیلم دومین آفرینواره بین المللی فیلم و عکس«راوی عشق» در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: آفرینواره «راوی عشق» در دو بخش عکاسی و فیلم برگزار می شود که بخش فیلم آن اولین دوره است که در حال انجام است.
صادقی جهانی گفت: بخش فیلم مثل عکس فقط یک دوربین عکاسی نیست.نیاز به یک گروه تولید، پیش تولید، فیلمنامه، گروه فیلم برداری، صدا برداری، صداگذاری، تدوین، تولید، تهیه، گریم دارد که برای ساخت یک فیلم همه اینها باید مهیّا باشد.
وی افزود: ویژگی منحصر به فرد این آفرینواره این است که دسته حسینیه و زینبیه و مراسم های عزاداری با عظمت خودشان در حال برگزاری هستند، اما فیلمسازها باید بتوانند قصه و طرح خودشان را در مقابل عظمت این مراسم ها پیاده کنند که خیلی کار سختی است، اما اگر بتوانند در این فضا سوژه خود را پیدا کنند و قصه خودشان را پیاده کنند یک تجربه درخشانی در کارنامه آنها اتفاق خواهد افتاد و این تجربه در کارهای بعدی آنها هم خیلی تاثیرگذار خواهد بود.
صادقی جهانی با بیان اینکه در جشنواره های دیگر، فیلم ها ساخته و به جشنواره ها ارسال و داوری می شود گفت: اما اینجا فیلم ها تولید می شود و فیلمساز در حال تولید فیلمنامه است که از این منظر بسیار جذاب است.
وی با اشاره به اینکه برخی در رشته فیلمسازی کارگردان هستند یعنی همه عوامل باید آماده باشد تا بتواند فیلمش را بسازد گفت: اما فیلمساز کسی است که باکمترین امکانات و نیروی انسانی می رود آنچه را می خواهد خلق می کند و می آورد پای تدوین. مثل عباس کیارستمی که به نامترین کارگردان در این زمینه است و همیشه سوژه هایش سوژه های واقعی بودند. او مرز بین حقیقت و واقعیت را پاک می کرد، بطوریکه مخاطب نمی دانست این حقیقت دارد یا واقعیت دارد؟ برای همین آثارش درخشان و سینمایش سینمای تجربه گرا و ویژه ای بود. اینجا هم فیلم ها اگربه آن موفقیت و کمال برسند فیلم هایی ویژه ای خواهند بود.
رئیس هیئت داوران دومین آفرینواره بین المللی فیلم و عکس «راوی عشق» در خصوص نحوه داوری آثار نیز گفت: در داوری هم، ما سختی های کار را می دانیم و متوجه هستیم که فیلمسازها با سختی های زیادی برای تولید اثرشان مواجه هستند. مهم ترین سختی هم این است که دسته عزاداری در اختیار فیلمساز نیست و خارج از اختیار او است و فیلمساز باید خودش را با او تطبیق بدهد. ما این سختی ها را لحاظ خواهیم کرد و کسی که نگاه ویژه ای داشته باشد و بتواند مفهوم انسانی که در این عزاداریها نهفته است را از طریق قصه منتقل کند قطعا در داوری ما در اولویت است.
صادقی جهانی تاکید کرد: این آفرینواره، آغاز سرمایه گذاری ما در این حوزه است، ما تازه داریم روی فیلمسازها سرمایه گذاری می کنیم که بتوانند در آینده و در دوره های بعدی گوشه ای از عظمت این عزاداری ها را به تصویر بکشند. فیلمسازهایی که امسال به این آفرینواره می آیند تازه این رویدادها را تجربه می کنند که در سال های بعد به بارخواهد نشست و جواب خواهد داد.
وی با بیان اینکه سخن ناگفته در عزاداری ها بسیار و پتانسیل فیلم ساختن در موضوع محرم زیاد است که پرداخته نشده است گفت: کارهای زیادی برای محرم ساخته شده که به نظر من هنوز حق مطلب ادا نشده است. فیلمنامه های بسیاری هم برای این آفرینواره و هم برای خارج از آن می تواند نگارش و تولید شود.
صادقی جهانی گفت: تلاش ما و تیم هایی که آمده اند این است که گوشه بسیار کمی از این عزاداری ها را نشان بدهیم، ما دنبال موضوعاتی هستیم که درلایه های متفاوت اجتماع وجود دارد و زنجان هم یک جایگاه ویژه ای را در محرم و عزاداری های امام حسین (ع) دارد.
رئیس هیئت داوران بخش فیلم دومین آفرینواره بین المللی «راوی عشق» با اشاره به ناآشنابودن برخی از شرکت کنندگان با مراسم های عزاداری در زنجادن افزود: تلاش ما این بود که شرکت کنندگان در این آفرینواره را با سوژها و ظرفیت های هنری محرم در زنجان آشنا کنیم و مطالبی را در بسته های خیلی کوچک به آنها برسانیم و توضیحات لازم را در اختیارشان قرار بدهیم.
وی تاکید کرد: این آفرینواره یک سرمایه گذاری برای سال آینده و سال های آینده است. همیشه از دل این جشنواره ها و رویدادها فیلمسازهایی کشف می شوند و ژانرهایی به وجود می آیند و این رویداد فرصت خوبی خواهد شد که فیلمسازهایی در آینده برای این رویداد بزرگ شناخته بشوند.