• تاریخ: اسفند ۱۱, ۱۴۰۳
  • شناسه خبر: 39838

روابط عمومی اتاق‌های استانی، نظام مسائل استان‌ها را به روایت فعالان بخش خصوصی تدوین می‌کنند

مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران گفت: اتاق زنجان با ایجاد شورای بین‌بخشی روابط عمومی‌های مرتبط با بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی زنجان، یک گام محکم برای تاکید بر تولید محتوا از توفیقات بخش خصوصی استان برداشته است.

به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» نیما شایان در جلسه بررسی تشکیل شورای بین‌بخشی روابط عمومی‌های مرتبط با بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی زنجان که در محل اتاق زنجان برگزار شد، با اشاره به دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی به عنوان بازیگران نظام حکمرانی، گفت: نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و دولتی در ترکیب شورای بین‌بخشی روابط عمومی‌های استان زنجان دارای حضور مثبت و قابل توجه هستند اما به منظور کارآمدتر شدن این شورا، لازم است سهم مدیران روابط عمومی شرکت‌های بخش خصوصی و همچنین انجمن‌ها، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در استان نیز در این شورا افزایش پیدا کند.

مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ایجاد شورای بین‌بخشی روابط عمومی‌های مرتبط با بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی زنجان را گامی برای چندجانبه‌گرایی در سیاستگذاری‌های ارتباطی و رسانه‌ای این استان دانست و افزود: یکی از کارکردهای این شورا می‌تواند در قالب مشارکت روابط عمومی‌های دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و جامعه مدنی در تدوین نظام مسائل استانی تجلی پیدا کند.

او با اشاره به یکی از مصوبات آخرین نشست سراسری مدیران روابط عمومی اتاق‌های بازرگانی استان‌ها در زمینه محور شدن روابط عمومی اتاق بازرگانی استان‌ها برای تدوین نظام مسائل هر استان به روایت فعالان بخش خصوصی، بیان داشت: در این نشست که دی ماه ۱۴۰۳ برگزار شد، مقرر شد تا مدیران روابط عمومی اتاق‌های استانی، در گفتگوهای عمیق با اعضای هیئت رییسه، هیات نمایندگان و جامعه فعالان اقتصادی عضو و غیرعضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، سندی در زمینه نظام مسائل استانی به روایت فعالان بخش خصوصی تولید کنند.

شایان افزود: در پی تعریف ماموریت تدوین نظام مسائل استانی با محوریت روابط عمومی‌های اتاق‌های استانی، با مدیرکل حوزه معاونت اجرایی رئیس جمهوری و مدیرکل روابط عمومی دفتر رئیس جمهوری توافق شد تا گزارش های سیاستی و اسنادی که در زمینه نظام مسائل هر استان به روایت فعالان بخش خصوصی هر استان تدوین می‌شود، به منظور بهره‌برداری لازم به حوزه معاونت اجرایی و همچنین روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهوری ارائه شود.

مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، از اتاق زنجان به عنوان اتاق پیشرو در 

تشکیل شورای بین‌بخشی روابط عمومی‌های مرتبط با بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی نام برد و گفت: اتاق زنجان با فعال‌سازی ظرفیت شورای بین‌بخشی روابط عمومی‌ها می‌تواند علاوه بر تولید نظام مسائل استان زنجان به روایت فعالان بخش خصوصی، در زمینه تدوین این سند به روایت مسئولان اجرایی و فعالان جامعه مدنی نیز نقش‌آفرین باشد.

شایان در بخش دیگر سخنانش، تشکیل شورای بین‌بخشی روابط عمومی‌های مرتبط با بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی زنجان را فرصتی برای در اولویت قرار گرفتن حل مسائل فراحوزه‌ای و چندوجهی، و شکل‌گیری فضای همکاری و هم‌افزایی بین مولفه‌ها و بازیگران حکمرانی برای حل مسائل از طریق ایجاد ارزش‌افزوده ارتباطی است.

نیما شایان تاکید کرد: با تشکیل شورای بین‌بخشی روابط عمومی‌های فعال در استان زنجان، جریان‌سازی خبری و تبدیل یک موضوع به اولویت خبری در سطح استان، با قدرت بیشتری ممکن می شود. البته این جریان‌سازی قوی در شرایطی می‌تواند کارآمد و مشکل‌گشا باشد و به وفاق در میان مدیران ارشد استان دامن بزند، که یک سند به عنوان دستور کار پیش روی شورا وجود داشته باشد و این سند مورد توافق همه مدیران در استان باشد. به همین جهت، تدوین نظام مسائل استانی می‌تواند دستور کارهای شورا را برای ایجاد موج‌های خبری تعیین کند. 

او با بیان اینکه روابط عمومی‌ها با قدرت و تاثیرگذاری رسانه و ارتباطات می‌توانند بسیاری از مسائل را حل کنند، گفت: اگر شورای بین‌بخشی روابط عمومی‌های فعال در استان زنجان یک نگاه قرارگاهی برای خود تعریف کند و با رعایت چارچوب‌ها و اصول حرفه‌ای عمل کند، اجماع و هم‌افزایی بین روابط عمومی‌ها توسعه پیدا می‌کند.

مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با بیان اینکه امروز دشمنان در اجرای یک جنگ اقتصادی و جنگ رسانه‌ای با یک عملیات پیچیده و چندلایه بر علیه ملت ایران هستند، توضیح داد: دشمن در این جنگ شناختی، از همه تکنیک‌های القاگری، وارونه‌سازی، بزرگنمایی، دروغ‌پردازی و … استفاده می‌کند و در دریافت خروجی از این همه عملیات رسانه‌ای، به دنبال القای این مضمون است که گویی اقتصاد ایران قفل و فلج شده است. اما واقعیت اقتصاد ایران چیز دیگری است.

نیما شایان تصریح کرد: با وجود همه مشکلات داخلی و مدیریتی که در زمینه اقتصاد کشور وجود دارد، اما فعالان اقتصادی، کارآفرینان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان، همه با رادمردی ایستاده‌اند و چرخ تولید می‌چرخد و موفقیت‌های اقتصادی ما توانسته است هجمه‌های جنگ اقتصادی و جنگ رسانه‌ای را خنثی کند. در این میان، سهم روابط عمومی واحدهای تولیدی و تولیدی و بخش خصوصی در شمشیر زدن در این جنگ اقتصادی و رسانه‌ای، این است که پویایی صنعت و تولید در حوزه خود را به تصویر بکشند و در زمینه آن به تولید محتوا و توزیع حداکثری تولیدات رسانه‌ای خود بپردازند.

شایان در ادامه، با بیان اینکه در تولید محتوا و نشر توفیق‌های بخش خصوصی در کشور دچار نوعی خودتحریمی هستیم، تاکید کرد: اگر رسانه‌ها از جمله رسانه ملی، مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری به دنبال ایفای نقش خود در جنگ چندلایه اقتصادی و رسانه‌ای هستند، برای کم‌اثر کردن عملیات روانی دشمن در زمینه تصویرسازی غیرواقعی از اقتصاد ایران، لازم است محتواهای مکتوب و چندرسانه‌ای در زمینه توفیق واحدهای تولیدی و صنعتی و خدماتی کشور با وجود همه مشکلات و کمبودهایی که وجود دارد، پمپاژ رسانه‌ای شود. 

مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد: در این میان، نباید نگران این باشیم که انتشار محتوا از واحدهای تولیدی بخش خصوصی، مصداق رپورتاژ است. یکی از اصول حرفه‌ای که در روزنامه‌نگاری و خبرنگاری به ما آموزش داده شده است، این است که تولید محتوا از برندها و نشان‌های تجاری و شرکت‌ها و کسب‌وکارهای خصوصی، نوعی تبلیغ آنها و یک عمل غیرحرفه‌ای در رسانه است. اما به نظر من، این اصول حرفه‌ای برای زمانه‌ای که ما در جنگ رسانه‌ای قرار داریم، مناسب نیست.

او افزود: وقتی مقام معظم رهبری از تولیدکنندگان و کارآفرینان به عنوان فرماندهان خط مقدم جنگ اقتصادی نام می‌برند، دیگر جای این وجود ندارد که ما رسانه‌ای‌ها بخواهیم تولید محتوا از دستاوردها و فعالیت‌های آنها را رپورتاژ بنامیم و به بهانه حرفه‌ای‌گرایی، انتشار دستاوردهای کارآفرینان و تولیدکنندگان را زمین بگذاریم.

مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، از شورای بین‌بخشی روابط عمومی‌های استان زنجان به عنوان یک ظرفیت بی‌نظیر برای به تصویر کشیدن دستاوردهای حوزه‌های تخصصی مختلف در بخش خصوصی نام برد و توضیح داد: به عنوان نمونه، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در آستانه نوروز به معرفی و اطلاع‌رسانی در زمینه ظرفیت‌های گردشگری بخش خصوصی در استان زنجان بپردازد و اتاق زنجان و دیگر دستگاه‌ها با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای خود برای توزیع و هر چه بیشتر دیده شدن این محتواها اقدام کنند. 

نیما شایان در بخش دیگر سخنانش، خواستار دعوت از مدیران روابط عمومی همه دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان زنجان در شورای تازه تاسیس روابط عمومی‌ها در استان زنجان شد و گفت: مراکز علمی می‌بایست به عنوان کمیته ذیل این شورا تعریف شوند و حضور داشته باشند؛ چراکه شعاری که نهاد علم برای خود انتخاب کرده، دانشگاه کارآفرین است و اتاق بازرگانی نیز مجمع حضور کارآفرینان بزرگ و موثر است. بنابراین بیشترین وجه اشتراک بین اتاق‌های بازرگانی و دانشگاه‌ها وجود دارد.

مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد: گفتمان‌سازها در نهاد علم، از دانشگاه به عنوان نهاد حل مسئله در کشور نام می‌برند. ضمن اینکه باور عمیق به نقش دانشگاه در حل مسائل کشور داریم اما معتقدیم اتاق‌های بازرگانی هم نهاد پیشرو در حل مسئله هستند. چون اتاق‌ها مجمعی از کارآفرینان بزرگ هستند. کارآفرینان بر اساس تجربه و در عمل نشان داده‌اند که حداقل توانسته‌اند مشکلاتی که در راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکار خود داشته‌اند را برطرف نمایند. آنها یک بار در توسعه کسب‌وکار شخصی‌شان، امتحان خود را پس داده‌اند. بنابراین در حل مسائل بزرگتر هم باید به آنها اعتماد کرد.

نیما شایان، گسترش روحیه امید و نشاط در جامعه بویژه در میان جوانان را مستلزم گسترش فرهنگ کارآفرینی در میان دانش‌آموزان و دانشجویان دانست 

و پیشنهاد کرد: با محوریت اتاق بازرگانی، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش استان زنجان، شرایطی فراهم شود تا کارآفرینان بزرگ و موفق استان در جمع‌های دانشجویی و دانش‌آموزی حضور پیدا کنند و به بیان تجربه زیسته و رمز موفقیت خود بپردازند. از طریق این نوع برنامه‌ها می‌توان روح کارآفرینی و امید را در جامعه احیا کرد.

مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، کارآفرینان را دارای هوش فرهنگی و ارتباطی بالا توصیف کرد و با قدردانی از صمد یوسفی اصل رئیس اتاق زنجان و اکرم حسنی دبیرکل اتاق زنجان بخاطر حمایت از تشکیل شورای بین‌بخشی روابط عمومی‌های مرتبط با بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی زنجان، ابراز امیدواری کرد که انتشار مستمر تولیدات رسانه‌ای امیدبخش از فعالیت‌های بخش خصوصی استان زنجان، اولویت‌دارترین دستور کار و برجسته‌ترین خروجی این شورا باشد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست