• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۲-۱۶
  • شناسه خبر: 13035

دفن اموات در بهشت زهرای زنجان وارد فاز اجرایی شد

پیام ملّت– موضوع عدم دفن اموات در مزار بالا و پایین زنجان و انتقال به بهشت زهرای این شهر از چند سال قبل مطرح شده بود و اسفند ماه ۹۷ توسط شهردار وقت اعلام قطعی عدم دفن از اولین روز فروردین ۹۸ داده شده بود که این وعد ...

پیام ملّت– موضوع عدم دفن اموات در مزار بالا و پایین زنجان و انتقال به بهشت زهرای این شهر از چند سال قبل مطرح شده بود و اسفند ماه ۹۷ توسط شهردار وقت اعلام قطعی عدم دفن از اولین روز فروردین ۹۸ داده شده بود که این وعده در نهایت روز ۱۶ اسفند ماه اجرایی شد.

به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی- پیام ملت» موضوع تکمیل ظرفیت آرامستان‌های بالا و پایین زنجان برای دفن اموات بیش از ۶ سال بود که مطرح بود ولی تاکنون به دلایل مختلف از جمله مقاومت و عدم پذیرش شهروندان به دفن امواتشان در آرامستان جدید این امر بعد از حدود ۷ سال عملیاتی نشده و به مرز هشدار رسیده بود تا جایی که به گفته شورا و شهرداری برخی از صاحب‌نظران دفن اموات در دو آرامستان‌ بالا و پایین زنجان را غیرشرعی دانسته و بر انتقال دفن اموات در آرامستان جدید تأکید داشتند.

دی ماه ۹۷ لایحه جابه‌جایی دفن اموات در آرامستان جدید از سوی شهرداری به شورای شهر ارائه شد و در آن زمان ممنوعیت دفن اموات در دو آرامستان داخل شهر عنوان شد که مورد تصویب اعضای شورای شهر قرار گرفت و برای تأیید به فرمانداری ارسال شد.

سجاد خدایی سخنگوی وقت شورای شهر زنجان نیز گفته بود: مطابق با لایحه ارائه شده از سوی شهرداری و تصویب آن در شورای شهر از ابتدای سال ۹۸ دفن اموات در آرامستان‌های داخل شهر ممنوع می شود و تمامی شهروندان باید اموات خود را در آرامستان جدید خارج از شهر دفن کنند.

وی در زمینه راهکارهای بازدارنده از امتناع شهروندان از لایحه مذکور و الزام آنان به دفن اموات در آرامستان جدید نیز نیز یاد آور شده بود: که در حال حاضر هیچ ظرفیتی برای دفن اموات در دو آرامستان داخل شهر وجود نداشته مگر افرادی که از سال‌های گذشته اقدام به پیش‌خرید قبور کرده‌اند و حقی برایشان ایجاد شده است طبیعتاً از حق پذیرش برخوردارند ولی برای مدیریت صحیح انتقال دفن اموات به آرامستان جدید زیرساخت‌های لازم در محل ایجاد شده است و تعرفه‌های خاصی نیز مد نظر گرفته شده است.

شهردار وقت زنجان نیز طی نشستی خبری در اسفند ماه ۹۷ اعلام کرده بود که از ابتدای سال ۹۸ دفن اموات در مزار پایین و بالای زنجان ممنوع می شود و بهشت زهرای زنجان که در دهه فجر ۹۷ افتتاح شده و دارای تمام تمهیدات برای دفن اموات است و از اغاز سال ۹۸ اموات به بهشت زهرا انتقال می یابند.

اما بعد از گذشت یک سال از اعلام شهردار زنجان مبنی بر دفع اموات در بهشت زهرا ولی هنوز این اقدام انجام نگرفته بود تا این که طی چند روز اخیر فرماندار زنجان اعلام کرد: دفن اموات دیگر در مزار بالا و پایین انجام نمی شود و اولین دفن نیز روز جمعه در بهشت زهرای زنجان انجام می گیرد و این امر در این روز محقق شد.

وی گفت: دفن اموات در دو آرامستان  داخل شهر ممنوع شد و بنا به درخواست علوم پزشکی و از طرفی با توجه به اینکه زیرساخت های لازم آرمستان جدید شهر فراهم شده و آماده پذیرش و تدفین اموات است، شهرداری زنجان مکلف است تا تحت هیچ شرایطی دفن جدید در آرمستانهای داخل شهر انجام نشود.

وی با بیان اینکه تمامی اموات از ۱۵ اسفند باید در آرامستان جدید دفن شوند، اظهار داشت: مراسمهای تدفین نیز در محل آرامستان های جدید برگزار می‌شود و سالنهای تطهیر و تغسیل به صورت بهداشتی و استاندار آماده شده است.

رضا عسگری با اشاره به اینکه محل برای برگزاری مراسمات مورد نیاز از جمله نماز میت پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: آرامستان جدید از هر لحاظ آماده پذیرش اموات است و شهردار نیز مکلف شده تا از دفن اموات در خارج از آرامستان جدید جلوگیری کند.

و اما اعلام عدم دفن اموات در آرامستان های بالا و پایین همزمان با مثبت بودن آزمایش بیمار کرونایی در زنجان بود و تمام فکرها را به این سمت برد که آیا علت این تصمیم ویروس کرونا است یا خیر که فرماندار زنجان گفت: تمام اموات چه کرونایی و چه غیر کرونایی باید در بهشت زهرای زنجان دفن شوند.

در همین راستا سرپرست شهرداری زنجان نیز اظهار داشت: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده دفن اموات در مزار بالا و پایین شهر زنجان به دلیل معضلات فراوان ممنوع اعلام شده است و از این پس اموات به محل جدید انتقال می‌یابند.

سرپرست شهرداری زنجان با اینکه هم اکنون مزار پایین و بالای شهر زنجان ظرفیت اموات را ندارند، خاطر نشان کرد: در این دو مزار معضلاتی از قبیل تردد مردم، مسائل ترافیکی و بهداشتی وجود دارد که امکان خدمات رسانی را با مشکل مواجه کرده است.

غلامحسن احمدی با اشاره به این که طبق تمهیدات اتخاذ شده اموات در آرامستان جدید شهر زنجان که تمام زیر ساخت های لازم آن از قبیل فضای سبز، پارکینیگ، قبور یک و دو طبقه و خانوادگی نیز آماده سازی شده دفن می شوند ادامه داد: دو مزار دفن اموات شهر زنجان وقفی بوده و اغلب مردم با توجه به فضاهای موجود در آنها اصرار دارند اموات خود را در این محل ها دفن کنند در حالی که باید  اقدامات لازم جهت تامین بهداشت و سهولت تردد در این مزارها انجام شود.

سرپرست شهرداری زنجان گفت: برای رفاه شهروندان سهولت تردد به مزار جدید وسیله ایاب و ذهاب به ویژه در روزهای پنجشنبه از سه راه امجدیه برای جابجایی در نظر گرفته شده است هر چند بسیاری با وسیله نقلیه شخصی خود به این مکان عزیمت خواهند کرد.

حال با تمام تصمیماتی که اتخاذ شده شاید دیگر شهروندان زنجانی برای دفن اموات در بهشت زهرای زنجان مقاومت نکنند زیرا عده ای از آن ها بنا به دلایلی همچون رابطه مادر و فرزندی و پدر و فرزندی همواره بر این امر تاکید دارشتند که بعد از فوت در کنار عزیزان خود آرام گیرند و نمی خواهند این تصمیم را بر باور خود بگنجانند اما سرانجام شهروندان با تصمیم راسخ جدید فرمانداری و شهرداری کنار خواهند آمد و به دفن اموات در بهشت زهرای زنجان رضایت خواهند داد. /ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست