• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۲-۲۷
  • شناسه خبر: 13294

تولید فعلی ماسک در زنجان متناسب با نیاز استان نیست

پیام ملّت: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تاکید بر این که اولویت تامین ماسک برای کادر درمان و بیماران مبتلا به ویروس کرونا در استان است گفت: تولید ماسک متناسب با نیاز استان نیست و از لحاظ تامین ماسک کمبود ...

پیام ملّت: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تاکید بر این که اولویت تامین ماسک برای کادر درمان و بیماران مبتلا به ویروس کرونا در استان است گفت: تولید ماسک متناسب با نیاز استان نیست و از لحاظ تامین ماسک کمبود داریم.

به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی- پیام ملّت» بعد از ورود این ویروس منحوس به استان زنجان ماسک همچون کالای با ارزش از سطح داروخانه ها نایاب شد در هر بار مراجعه به داروخانه ها با جمله این که ماسک نداریم، محلول ضد عفونی کننده نداریم، دستکش نداریم سوال نفرمایید مواجه شدیم. اما واقعا سوال اینجاست چرا باید حداقل لوازم پیشگیری از این ویروس در سطح داروخانه های استان موجود نباشد؟

در این روز ها که مسئولین اذعان دارند که چندین کارگاه تولید ماسک در زنجان راه اندازی شده اما عده کثیری از جمعیت موفق به خرید حتی یک ماسک هم نشده اند و بسیاری ها با خرید پارچه تمیز و کش خود اقدام به دوخت ماسک کردند!

حال باز هم سوال اینجاست ماسک های تولیدی استان چرا به دست شهروندان نمی رسد؟ آیا احتکار می شوند؟ یا به استان های دیگر ارسال شده و از دسترس خارج می شوند؟ و یا ماسک تولیدی کفاف نیاز استان را نمی دهد؟!

مدیر عامل شرکت البرز پخش در ارتباط با توزیع ماسک و محلول ضد عفونی کننده در داروخانه های استان گفت: محلول و ژل ضد عفونی کننده در تمام داروخانه های سطح استان توزیع شده است و وظیفه نظارت بر عهده دانشگاه علوم پزشکی استان است.

غفاری با بیان این که از روز ۲۶ اسفند در شهرستان های ابهر، خرمدره، هیدج، صائین قلعه و کلیه شهرستان ها از این صبح توزیع مواد ضد عفونی کننده انجام شده است اظهار داشت: در تمام داروخانه های استان این مواد ضدعفونی کننده توزیع شده است.

اما جواد تاج کی با اشاره به این که از روز شنبه هفته گذشته مواد ضد عفونی کننده در داروخانه های سطح استان در حال توزیع است گفت: توزیع مواد و ژل ضدعفونی کننده توسط شرکت تعاونی داروسازان و پخش رازی ادامه است.

وی افزود: از لحاظ تأمین و توزیع ضد عفونی کننده مشکلی در استان وجود ندارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تایید این که از لحاظ تهیه و تولید ماسک در سطح استان کمبود داریم اظهار داشت: تولید فعلی ماسک نمی تواند نیاز به وجود آمده را تامین نماید.

این مقام مسئول با اشاره به این که اولویت اصلی در حال حاضر تهیه ماسک برای کادر درمان و بیماران مبتلا به ویروس کرونا است خاطر نشان کرد: در صورت تامین شدن ماسک برای موارد مذکور در سطح داروخانه های استان توزیع می شود.

تاج کی با بیان این که بعد از تامین شدن ماسک برای کادر بیمارستان طی هفته گذشته در یک سری ماسک در داروخانه ها توزیع شد بیان داشت: سری دوم توزیع ماسک در سطح داروخانه ها در روز شنبه هفته جاری انجام گرفت.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گفت: اگر طی روزهای آینده نیز بتوانیم نیاز بیمارستان و کادر درمان به ماسک را تامین کنیم،در روزهای آینده احتمال توزیع ماسک در داروخانه ها وجود دارد.

این مقام مسئول با اشاره به این که دستکش لاتکس و دستکش نایلونی از بعد از ظهر ۲۵ اسفند در داروخانه ها توزیع شده است یاد آور شد: در زمینه دستکش لاتکس، دستکش نایلونی، مواد ضد عفونی کننده قطعا کمبود نداریم اما اذعان داریم که در زمینه تامین ماسک کمبود وجود دارد و نیاز با تولید همگن نیست.

وی ادامه داد: ناظرین غذا و دارو و ناظرین تعزیرات حکومتی، صمت و استانداری در داروخانه های سطح استان حضور می یابند و در حال ارزیابی هستند اما باید باور کنیم که در زمینه ماسک آنقدر که لازم داریم نمی توانیم تولید داشته باشیم.

نکته جالب این موضوع است که داروخانه های استان نه ماسک و نه دستکش برای عرضه دارند اما دست فروشان که منبع آلودگی اند هر دو این کالا ها را دارند و با قیمت گزافی اقدام به فروش می کنند و معلوم نیست که آیا پس از خرید ماسک و دستکش از این دست فروشان جان سالم به در می بریم؟

آیا خود این مواد می توانند آلوده کننده فرد استفاده کننده شوند یا نه؟

با تمام آن چه که گفته شد چیزی که مشهود است این است که نه ماسک و نه دستکش قابل تهیه از سطح داروخانه های استان وجود دارد و مردم استان زنجان همچنان سر در گم به دنبال یافتن این دو کالا در این شرایط بحرانی همه گیری ویروس بدون مرزهستند. /ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست